No 28. novembra līdz 2. decembrim Latvijas novados norisinājās Kultūras kanona konkursa 1.kārta. Konkursu jau vienpadsmito gadu rīko Latvijas Kultūras akadēmija sadarbībā ar saviem ikgadējiem partneriem – Latvijas Republikas Kultūras ministriju, Valsts izglītības satura centru, projektu “Skola 2030”, Latvijas Nacionālo bibliotēku, kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”, Latvijas Nacionālais kultūras centru un UNESCO Latvijas Nacionālā komisiju. |
Konkursa uzdevumi izstrādāti kā atbalsts “Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas” jaunā satura ieviešanai.
Trešdien, 30. novembrī, Latvijas kultūras kanona konkursa 1. kārtā mūsu skolu pārstāvēja Diāna Mierture (12.b), Elīna Glaudiņa (10.c) un Rendijs Ziediņš (10.a).
Gatavojoties konkursam, mēs sākumā katrs atsevišķi izpētījām Latvijas kultūras kanonu un izvēlējāmies kanona vērtības, kurās atspoguļots protests vai pretstāve; tās raksturojām, veidojām prezentācijas, diskutējām gan savstarpēji, gan plašāk – vairākās vidusskolas klasēs, lai noteiktu konkursa tēmai piemērotāko. Kā iespējamie varianti tika atlasītas vairākas Kanonā iekļautās vērtības: Imanta Ziedoņa daiļrade, Imanta Kalniņa 40. simfonija, Kārļa Padega zīmējumu cikls „Sarkanie smiekli", R. Kalniņa filma “Elpojiet dziļi”, taču pēc atkārtotām diskusijām nonācām pie vienas vērtības – Jura Podnieka filmas "Vai viegli būt jaunam?", jo tā, mūsuprāt, visvairāk sasaucās ar konkursa moto. Savukārt no laikmetīgās mākslas kā konkursam atbilstošāko izvēlējāmies 2019. gada izrādi "Netikumīgie".
Tālāk sekoja vēl vienas – kopīgas komandas prezentācijas izveide (liels paldies Diānai! – varējām novērtēt vecāko skolasbiedru pieredzi un prasmes!). Ar prezentācijas palīdzību konkursa dienā mēs pamatojām savu izvēli žūrijai un veiksmīgi aizstāvējām savu viedokli. Pavisam kopā bija pieteikušās 33 komandas no visas Latvijas. Mēs izturējām 1. kārtas atlasi un iekļuvām nākamajā kārtā līdzās 14 citām komandām. Tālāk sekos gatavošanās konkursa finālam, kas notiks martā, bet februārī komandām paredzētas tikšanās un darbnīcas ar dažādiem Latvijas māksliniekiem, lai labāk saprastu un sagatavotu fināla uzdevumu.
Diānas domas un iegūtā pieredze par notikušo: "Tā kā šobrīd rūpīgi jāpārdomā savas nākotnes profesijas izvēles, piedalīšanās Kultūras Kanona konkursā man bija nozīmīga. Esmu priecīga, ka mums ar komandu izdevās padiskutēt ar vairākām skolas 10. un 12. klasēm par pretstāvi mākslā un, protams, esmu vēl jo priecīgāka, ka izdevās tikt uz šī konkursa nākamo kārtu. Nezinu, kas mūs sagaidīs tālāk, taču esmu pārliecināta, ka zaudētāji mēs noteikti nebūsim, jo nozīmīgas ir arī sarunas komandas ietvaros par mūsu vērtībām, mākslu, izglītību un daudz ko citu."
Rendija viedoklis par pieredzēto: "Gatavošanās konkursam bija grūta. Mans lielākais izaicinājums bija veiksmīgi argumentēt un izteikt savu viedokli. Piedaloties konkursā es uzzināju daudz vairāk par Latvijas vēsturi, kultūru un Kultūras kanonu. Iegūtā pieredze no šī konkursa man būs ļoti noderīga manās mācībās."
Tātad, piedaloties konkursa 1. kārtā, mēs padziļinājām savu izpratni par Latvijas kultūras kanonā iekļautajām kultūras norisēm un notikumiem, attīstījām prasmes diskutēt par kultūras un mākslas nozīmi sociāli, politiski, ekoloģiski un ekonomiski nozīmīgu jautājumu risināšanā, kā arī stiprinājām vienaudžu priekšstatus par iespējām mākslas valodā apliecināt noteiktas vērtības un virzīt sabiedrības attīstībai nozīmīgas pārmaiņas.
Elīna Glaudiņa, 10.c