Sākums Ziņas Notikumi Notikumi
15
Dec
11.c komanda pārstāv ģimnāziju Gētes institūta un Nacionālās bibliotēkas “[Multi]Medijpratības” projektā
ivetao Īsā saite

Informācijas pārbagātības laikos viena no nozīmīgākajām prasmēm ir medijpratība. Bet kas konkrēti slēpjas aiz šī vārda, kādus aspektus tas sevī ietver? Gētes institūta un Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta “[Multi]Medijpratība” dalībnieki, skolēni no Daugavpils, Jēkabpils, Jelgavas, Kuldīgas un Valmieras, no 2022. gada maija līdz decembrim pievērsās pētniecības jautājumiem un izveidoja video par pieciem medijpratības apakštematiem: viltus ziņām, stereotipiem medijos, dziļviltojumiem, dezinformāciju un sekstingu.

Šī gada aprīļa vidū mūs uzrunāja Jēkabpils Galvenās bibliotēkas vadītāja Zinaīda Rabša, rosinot iesaistīties vēl nebijušā projektā - multimedijpratība vidusskolēniem, un mums uzreiz tapa saliedēta komanda: Alise Maisaka, Lāsma Aiga Lasmane, Evelīna Pavloviča. Mūsu darbu koordinēja Emīls Rotgalvis, mediju eksperts no Nacionālās bibliotēkas, un Zigrīda Murovska, projektu vadītāja no Gētes institūta, kā arī katrai komandai bija savs mentors - skolotājs vai bibliotēkas darbinieks. Projekta dalībnieki, kopumā tādi bija 20 no 5 Latvijas pilsētām, sākumā apguva medijpratības teoriju un autortiesību sarežģītos aspektus, video veidošanas metodes un tehniku, pēc tam izstrādāja un saskaņoja scenāriju, lai beigās izveidotu savu video materiālu par aktuālu tematu, kas 9. decembrī bija jāprezentē projekta noslēguma pasākumā Gētes institūtā.

Mūsu komanda izvēlējās pētīt tematu un veidot video materiālu par dziļviltojumiem, par ko latviski tikpat kā nemaz nav informācijas.

Projekts 4 Projekts 2 Projekts 3 Projekts 1

Lāsma Aiga Lasmane: “Projektā mums bija iespēja vairāk uzzināt par drošību un ticamīcu internetā, pašām praktiski veidot informatīvu video, kas domāts vienaudžiem. Izvēlējāmies diezgan grūtu tematu, par kuru ir maz zināms, bet šis paņēmiens – dziļviltojumi - ir ļoti bieži izmantots sociālajos medijos. Grupas čats burtiski bija aizdedzies no idejām un ierosinājumiem, bet visgrūtākais bija video montēšana, darbu saplānošana un iekļaušanās termiņos. Šeit mēs pieredzējām, ko nozīmē - “termiņš deg”, jo laikā, kad bija jāiesniedz darbs, Alise un Evelīna aizbrauca uz Strasbūru, kur internets nebija tik pieejams kā pie mums. Visu laiku mums ar skolotāju bija bažas, vai tiksim galā, vai vispār kaut kas sanāks. Kaut gan netiku uz projekta prezentāciju, jo piedalījos olimpiādē, man ir gandarījums par paveikto, un liels paldies visiem, ar kuriem īstenoju šo darbu,- Alisei, Evelīnai, skolotājai.”

Evelīna Pavloviča: “Šis projekts man bija lieliska iespēja, jo tas veicināja pašizaugsmi un deva jaunu pieredzi video satura veidošanā un publiskajā runā. Darba process bija visai sarežģīts, jo izveidotajam materiālam bija jābūt kvalitatīvam gan saturiski, gan tehniskajā ziņā, gan valodas lietojumā, lai to prezentētu nepazīstamai auditorijai un publiskotu interneta vidē. Mani ieinteresēja citu komandu veikums, jo katrs video atšķīrās ar radošumu un tehniskajiem līdzekļiem. Manuprāt, ir ļoti svarīgi izmantot iespēju piedalīties šādos projektos, kur ir pašiem viss jādara, iemācoties jaunas prasmes.”

Alise Maisaka: “Piedalīšanās šajā projektā bija ļoti interesants un pieredzi bagātinošs process. Video veidošana bija sarežģīta. Grūtības sagādāja gan komunicēšana ar komandas biedriem, gan pašas idejas izveide. Jāatzīst, gāja grūti, jo šī man bija pirmā reize, kad jāveic video montēšanu, teksta ierunāšanu. Darīju un mācījos reizē. Biju diezgan uztraukusies par video montēšanas procesu. Bija bail, ka nemācēšu salikt klipus tā, lai skatītājam tie būtu vieglāk uztverami. Tomēr kopā ar Evelīnu un Lāsmu nonācām pie gala rezultāta. Vērtīgākais šajā projektā nebija galaprodukts, tā noteikti bija projekta laikā iegūtā pieredze. Cilvēki, kurus iepazinām, un iegūtās zināšanas. Esmu ļoti pateicīga par iespēju piedalīties!”

Mums bija vērtīga pieredze darboties savā grupā un kopā ar visa projekta dalībniekiem, iepazīt Emīlu Rotgalvi kā ļoti zinošu mediju lietās, kā arī apbrīnot viņa korektumu, mieru un pacietību, uzklausīt Zigrīdas Murovskas  stingro valodas vērtējumu,  redzēt patiesi augstvērtīgus video darbus, pabūt Nacionālajā bibliotēkā un uzzināt, kas ir Gētes institūts. Starp citu, šajā laikā iepazinām arī J. V. Gētes personību, izlasījām “Fausta” 1. daļu, un Alise ar Evelīnu paciemojās Strasbūrā, Gētes studiju pilsētā.

Mūsu trīs svarīgākie secinājumi:

  1. Ir vērts piedalīties arī sarežģītos projektos ārpus skolas, lai sastaptu gudrus, darbīgus un radošus cilvēkus, kā arī mācītos no patiesi labiem piemēriem;
  2. Savu kļūdu apzināšanās un labošana ir ceļš uz pašizaugsmi;
  3. Lai cik labs ir saturs, bet, ja to nomāc valodas kvalitāte, darbs zaudē vērtību.

Video skatāms šeit: https://failiem.lv/f/3pdx9rgjm 

Kristīne Modnika, projekta mentore