Sākums Ziņas Notikumi Notikumi
31
Dec
Pulcējas jomas Plašāka skolēna izglītības pieredze skolu pārstāvji
Biruta Īsā saite
Joma Psip 01

Decembra izskaņā, brīdi pirms mācību semestra beigām, Jēkabpils Valsts ģimnāzijā uz jomas Plašāka skolēna izglītības pieredze (PSIP) sanāksmi pulcējās pilsētas un novada skolu pārstāvji, lai pārrunātu jomas aktualitātes.

Joma Psip 02 Jādomā, ka nav vairs Latvijas mācību iestādēs skolotāju, kas uzskatītu, ka mācību darbs un audzināšanas darbs ir viens no otra atdalīti, proti, mācību priekšmeta skolotājs skolēnu māca, audzinātājs – audzina. Līdzīgi ar skolas pasākumiem. Vēl ne tik sen kāds būtu izsaucies: “Skolēns iet uz skolu mācīties, netraucējiet viņu ar skolas pasākumiem, tie nav obligāti!” Taču pilnveidotais mācību saturs nosaka: pasākumi ir mācību saturs dažādās izglītības īstenošanas formās. Sen ir lauzts stereotips, ka skolēns mācās tikai klasē un tikai skolotāja vadīts. Daudz būtisku prasmju un kompetenču skolēns attīsta, darbojoties ārpus klases sienām – gan patstāvīgi, gan kopā ar konkrētā mācību priekšmeta skolotāju, paplašinot pieredzi un gūstot jaunas zināšanas, lietojot tās praktiski ārpus skolas vides, vai arī paverot mācību klases durvis un aicinot uz izglītojošu sarunu, jaunas prakses un pieredzes sniegšanu dažādu jomu sabiedrības pārstāvjus.
Joma Psip 03 Pilnveidotā mācību satura un pieejas mērķis ir lietpratīgs skolēns, kurš grib un spēj mācīties visu mūžu, prot risināt reālas dzīves izaicinājumus, radīt inovācijas, attīstīt dažādas personības īpašības, kas palīdz veidoties par laimīgu un atbildīgu personību. Sanāksmē demonstrētajās VISC izstrādātajās prezentācijās par audzināšanu un klasvadību uzsvērts, ka skolēnu skolā audzina ikviens pedagogs, ne tikai audzinātājs.
Joma Psip 04

Klasvadība ir procesu kopums, kurā SKOLOTĀJS,

  • organizējot un vadot skolēnu uzvedību un darbību,
  • veidojot savstarpējās attiecības,
  • veidojot emocionālo atmosfēru klasē,
  • veidojot klases fizisko vidi,
  • nodrošina efektīvu audzināšanas un mācību procesu.
Joma Psip 05 

Savukārt SKOLĒNS šajā procesā

  • ir motivēts,
  • jūtas atbildīgs,
  • ir gatavs daudz strādāt,
  • var mācīties ātri un efektīvi,
  • vēlas un prot sadarboties,
  • jūtas droši.

Izmantojot “pulksteņa” metodi, sanāksmes dalībnieki strādāja mainīgos pāros, pārrunājot savā praksē aktuālus audzināšanas un klasvadības jautājumus. Analizēja, kas klasvadībai ir kopīgs ar klases audzināšanu, un modelēja sadarbības iespējas klases audzinātājam ar citiem skolotājiem.

Turpinājumā D.Druveniece prezentēja pieredzes materiālu, ko veidojusi klases stundām. Tas ietver tādas tēmas kā vērtības, tikumi, saturīga brīvā laika pavadīšanas nozīme, Aristoteļa filozofiskās atziņas par cilvēku un viņa brīvo laiku u.c. Sanāksmē tika akcentēta sociāli emocionālā mācīšanās, sniegts ieskats izstrādātajos elektroniski pieejamajos materiālos par sociāli emocionālo audzināšanu, kā arī LU programma e-TAP (Tikumiskās audzināšanas programma).

BJC metodiķe Everita Stradiņa informēja par aktualitātēm programmā Latvijas skolas soma. Aktualizēja svarīgāko saturisko pārskatu un norišu aprakstu sagatavošanā, kā arī dokumentu apritē. Klātesošie pārrunāja skolu pieredzi, iesakot cits citam vērtīgākās programmas Latvijas skolas soma kultūrnorises.

BJC jaunatnes lietu speciāliste Elīna Ziediņa pastāstīja par aktuālo jaunatnes darbā, informēja par vairākiem projektiem un tikko ieviesto jauno tradīciju – gada jauniešu godināšanu.

Sekmējot refleksiju par seminārā pārrunāto, D.Druveniece klātesošos iesaistīja aktivitātē, kas aicināja dalībniekus iegremdēties filozofiskās pārdomās, iedziļināties sevī un kas izmantojama arī darbā ar skolēniem.

 

Noslēgumā kopīgs galerijas Mans’s apmeklējums vilināja ļauties Ziemassvētku noskaņai, galerijā apskatāmā jaunā izstāde “Ilūzija – starpposms” kalpoja kā impulss idejām programmā Latvijas Skolas soma – dažādiem radošiem uzdevumiem skolēniem, bet kādam – kopīgai mākslinieciskai nodarbei ar ģimeni.

Jomas sanāksmes dalībniece Ingūna Ūbele atzīst: “Bija noderīgi klātienē tikties ar citu skolu kolēģiem, iepazīties un atkalredzēties, dalīties pieredzē, saņemt atbildes uz tā brīža aktuālajiem jautājumiem. Man noderēja apgūto metožu nostiprināšana praktiskā darbībā, jo plānoju tās izmantot sanāksmē savā skolā. Noderīgi materiāli no D.Druvenieces sagatavotajām prezentācijām. Iedvesmojoša sanāksme saspringtajā semestra noslēgumā!”

Paldies visām jomas sanāksmes dalībniecēm!

Lai Jaunais gads visās skolās rosīgs un radošs – plašāku skolēnu izglītības pieredzi veicinošs!

PSIP jomas vadītāja Dace Druveniece