![]() |
Ernst&Young Baltic (EY) šobrīd īsteno Bērnu aizsardzības centra projektu “Diskriminācijas un vardarbības incidentu vadības sistēmas izglītības iestādēs izstrāde un aprobācija”, kur Projekta mērķis ir sniegt atbalstu izglītības iestādēm diskriminācijas un vardarbības incidentu mazināšanai skolas vidē un e-vidē. Mūsu izglītības iestāde tika atlasīta tiešsaistes fokusa grupai šī pētījuma ietvaros. |
Fokusa grupas mērķis ir padziļināti izpētīt diskriminācijas un vardarbības incidentu raksturu Latvijas izglītības iestādēs, izvērtējot izglītības iestāžu īstenotos vadības pasākumus. Pētījumā tiks apkopota informācija par incidentu atpazīšanu, fiksēšanas kārtību, monitorēšanas mehānismiem un IT risinājumiem, kā arī analizēta vecāku iesaiste incidentu vadībā. Tāpat tiks izvērtēta izglītības iestāžu pieeja incidentu reģistrēšanai un fiksēšanai, identificējot gan stiprās, gan vājās puses un izstrādājot priekšlikumus sistēmas pilnveidei.
Starp sešām valsts ģimnāzijām no visas Latvijas pētījuma fokusa grupā tika uzaicināta piedalīties arī mūsu skola – Jēkabpils Valsts ģimnāzija, kuru pārstāvēt tika deleģēts skolas atbalsta personālam – Anitai Vanagai (skolas sociālais pedagogs ) un Lailai Ščadro (skolas psihologs).
Šī gada 13. martā norisinājās attālinātā tikšanās ar fokusgrupas dalībniekiem un pētījuma pārstāvi. Tiešsaisti vadīja BAC (Bērnu aizsardzības centra) pārstāve un nevalstiskās organizācijas, kas iestājas par drošu bērnību katram bērnam, "Dardedze" valdes locekle Laila Balode, kura katram no skolu pārstāvjiem uzdeva precīzus, konkrētus jautājumus par skolu izpratni, pieredzi un rīcības algoritmiem, kas saistās ar diskriminācijas un vardarbības incidentiem, prevencijas un novēršanas pasākumiem skolās.
Mūsu skolas redzējums diskriminācijas un vardarbības incidentu novēršanai un prevencijai balstās uz izstrādātu rīcības plānu, kas ietver šādus pasākumus:
1. Profilakse un izglītošana
- Nodarbības par iekļaušanu, cieņu, empātiju un dažādības pieņemšanu.
- Apmācības – par mobinga, diskriminācijas un vardarbības pazīmēm un sekām.
- Pozitīvas vides veidošana – skolas vērtību un uzvedības normu skaidrošana.
2. Agrīna identificēšana un ziņošana
- Anonīmi ziņošanas kanāli – iespēja skolēniem un skolotājiem ziņot par problēmām drošā vidē.
- Skolēnu aptaujas – lai identificētu potenciālās problēmas.
- Atbalsta personāls – psihologs, sociālais pedagogs, kam skolēni var uzticēties.
3. Rīcība incidentu gadījumā
- Ātra un taisnīga reakcija – skaidri noteikta rīcības kārtība incidentu gadījumā.
- Individuāla pieeja – atbalsts cietušajiem un darbs ar pāridarītājiem, lai mainītu viņu uzvedību.
- Sadarbība ar vecākiem – informēt un iesaistīt vecākus problēmu risināšanā.
4. Ilgtermiņa stratēģijas
- Skolas iekšējās kārtības noteikumi – noteikumi par nepieņemamu uzvedību un atbildības sistēma.
- Sadarbība ar ārējām institūcijām – policija, Bērnu aizsardzības centrs, bāriņtiesa, nevalstiskās organizācijas u.c.
- Šāda sistēma palīdz veidot drošu un cieņpilnu vidi skolā, kur visi jūtas aizsargāti un novērtēti.
Katram bērnam ir pa vienai bērnībai. Tā aizrit priekos un bēdās, veidojot pamatu visai turpmākajai dzīvei. Tas ir laiks, kad bērna zinātkāre un vēlme izzināt pasauli mijiedarbojas ar to, kā pasaule patiesībā strādā.
Un mūsu pieaugušo uzdevums ir strādāt pie tā, lai veidotu drošu un iekļaujošu vidi ap bērnu, jo tikai tādā vidē iespējams mācīties un justies droši kā bērnam, tā pieaugušajam.
Rūpēs par ikkatru un visiem,
skolas atbalsta personāla pārstāves Laila Ščadro un Anita Vanaga
* - attēls no https://ir.lv/2022/09/06/ka-saprast-savu-bernu-un-palidzet-ieklauties-bernudarza-un-skola/