Atsaucoties Balvu Valsts ģimnāzijas aicinājumam, draudzīgs bariņš mūsu skolas klašu audzinātāju kopā ar direktora vietnieci audzināšanas darbā devās uz Balviem, lai kopā ar vairāk nekā 200 kolēģiem no visas Latvijas piedalītos tiešsaistes seminārnodarbībā “Pašvadības laika raksti pārmaiņu procesā “Līderis manī””. Vārds “devās” tagad valdošā attālinātā procesa izpratnē nozīmē – ērti iekārtojās pie datora, pieregulēja skaņu un attēlu, lai varētu maksimāli labi baudīt to, ko Balvu puses kolēģi piedāvā. Un piedāvājumā viņi tiešām bija sagatavojuši daudz! Balvu Valsts ģimnāzijas direktore Inese Paidere iepazīstināja ar kustības “Līderis manī” ideju, pamatprincipiem, to iedzīvināšanu skolas ikdienas darbā. Kustības pamatprincipi balstīti Stīvena R. Koveja izstrādātajā 7 paradumu kompleksā. Paradumi balstīti vēdās un balstās uz principiem – ko sēsi, to pļausi. |
7 paradumu principi ir šādi:
1. Esi proaktīvs (tāds, kas prognozē situāciju, nevis tikai reaģē uz notikušo)!
2. Sāc ar rezultāta vīziju!
3. Sāc ar svarīgāko!
4. Domā par abpusēju ieguvumu!
5. Vispirms centies saprast un tad tikt saprasts!
6. Esi sinerģisks (uz sadarbību un mijiedarbību vērsts)!
7. Uzasini zāģi (līdzsvaroti atjaunojies)!
Tiešsaistes tikšanās ilga 5 stundas. Tās laikā izkustējāmies gan fiziski, gan garīgi, arī interaktīvi. Vingrojām, atbildējām uz jautājumiem, piedalījāmies konkursā…, bet svarīgākais - uzklausījām katras klašu paralēles audzinātāju stāstījumu tiešsaistē par to, kā viņas veidojušas tematiskas klases stundas saviem skolēniem un iesaistījušas viņus līderības projektā. Skolas ikdienas atmosfēras izjūtu radīja pasākuma vadītāji (vidusskolēni) - smaidīgi, atvērti, atbalstoši un ieinteresēti – tādi paši kā mūsējie!
Katra no mūsu skolas pasākuma dalībniecēm ir gandarīta par piepildīto dienu, gūto pieredzi un ar prieku dalās iespaidos:
Audzinātāja Sandra Bondare: “Šī diena bija “manas emocionālās un gudrības bankas konta papildināšana” (šādu izteicienu dzirdēju šodien šajā tiešsaistē). Piekrītu, ka mācīt citus var, tikai mācoties pašiem. Dzirdētais, ko arvien pārdomāju un skandinu sevī: “Šodien cilvēki visam zina cenu, bet nezina vērtību!... Smaids paceļ augšup ne tikai lūpu kaktiņus, bet arī rokas! Laiks celties, iet un darīt, bet slinkums čukst - rīt! Gribasspēks ir muskulis, to var trenēt!” Tik daudz pārdomu šajā pārmaiņu virpulī. Seminārs lika domāt, pārdomāt, aizdomāties! Ļāvos vērtīgai sevis "revidēšanai". Paldies par šo iespēju! Jo vairāk dzirdu un zinu, jo vairāk gribas sadzirdēt un uzzināt!”
Audzinātāja Anita Vanaga: “Seminārs lika aizdomāties par jēdzienu "līderis" un to, kā līderisms var tikt attiecināts uz ikkatru no mums. Visiem nav jābūt līderiem vārda plašākajā nozīmē, bet visiem jāuzņemas atbildība, iniciatīva savā dzīvē, jākļūst par līderi pašam sev. Ieguvu praktiskus ieteikumus, idejas, metodes pati sev un darbam ar klasi, kas skar atbildības, saskarsmes, darba un laika plānošanas, darba/atpūtas līdzsvara atrašanas tēmas. Noderīgi!”
Audzinātāja Sarmīte Stikāne: “Paldies par uzaicinājumu piedalīties šajā seminārā. Informācijas bija ļoti daudz. Esmu jau iecerējusi, ko noteikti izmantošu klases stundās, piemēram, ieteikumus un uzdevumus no sadaļas “Uzasini zāģi” un programmiņu “Kahoot!”, kā arī aktivitāti "Vai manas vērtības ir arī tavējās?". Stīvena R. Koveja atziņa, par kuru es domāju vēl pēc tiešsaistes, skan šādi: “Ja vēlaties nelielas izmaiņas, mainiet savu uzvedību, ja vēlaties strauju, kvalitatīvu lēcienu, mainiet savas paradigmas!” Tā taču ir!”
Audzinātāja Laila Ščadro: “Sajūtās - patīkama, draudzīga, pozitīva, konstruktīva un profesionāla saruna. Tikšanās ar zinošiem kolēģiem, kas labprāt un ar redzamu lepnumu un prieku stāsta par sevi, savu skolu, skolēniem un veikumu, kā arī bija gatavi dalīties savā pieredzē. Pieredzē, kurā arī mēs, kā savas skolas skolotāji, varam smelties optimismu un pārliecību par virzienu, kas zināmā mērā ir ļoti atpazīstams un tuvs arī mūsu skolai. Teicieni, kas lika aizdomāties par sevi: “Uzņemies atbildību par savu rīcību! Uzturi paškontroli pat tad, ja tas ir grūti! Uzņemies iniciatīvu! Koncentrējies uz to, ko vari izdarīt! Esi savas dzīves veidotājs un līderis!” Savukārt mācību un aktīvas dzīves pozīcijas motivējošie faktori un stūrakmeņi ikvienā skolā: cieņpilna komunikācija, ieklausīšanās citam citā, sadzirdēšana un savstarpēja sadarbība. Kā to panākt? Vienkārši un ģeniāli - jāsāk ar sevi!”
Audzinātāja Dagnija Vībāne: “Diena bija piepildīta, pat nepamanīju, kā pagāja laiks. Prieks, ka uzdevumi bija pārdomāti un daudzveidīgi. Šis seminārs noteikti bija laba vizītkarte ne tikai Balvu skolai, bet arī visai Balvu pilsētai. Šādas tikšanās dod degsmi ikdienas darbam. Metodes it kā sen zināmas, bet dažas jau piemirstas. Klausījos un pie sevis iesaucos: “Ā, pareizi! Tā taču arī var!” Ar prieku izspēlēju Kahoot!, kas aizrauj ne tikai bērnus, bet arī pieaugušos. Šo spēli esmu izmantojusi savās stundās gan sportā, gan sociālajās zinībās. Bērnus tas aizrauj un palīdz ar tehnoloģiju, spēļu palīdzību apgūt teoriju, nostiprināt zināšanas. Zinu, ka nevajadzētu salīdzināt ne skolēnus, ne skolas. Taču šis pasākums bija lieliska iespēja salīdzināt daudzus aspektus, kā ir Balvu ģimnāzijā un kā pie mums. Secinājums - mēs esam malači un, protams, viņi arī! 😊 ”
Saku lielu paldies kolēģēm par atsaucību, ieinteresētību un kopīgo tiešsaistes braucienu uz Balviem. Lai gūtais noder!
Noslēgšu ar Stīvena R. Koveja vārdiem: “Vai tev ir ienācis prātā, cik smieklīgi būtu mēģināt saraut fermā? Aizmirst kaut ko iestādīt pavasarī, visu vasaru notrallināt un tad rudenī saraut, lai novāktu ražu. Ferma ir dabiska sistēma, process, kur jāiegulda darbs. Tu vienmēr pļausi, ko esi sējis, - īsāka ceļa nav.”
Lai mums visiem ir, ko pļaut! Un raža – lai bagāta!
d. v. audzināšanas darbā Dace Druveniece