17
Jan
Līdzdarbošanās iespējas Latvijā un Eiropā
ivetao Īsā saite

14. janvārī notika pirmā šī gada Eiropas Parlamenta Vēstnieku skolu tikšanās. Tā bija saruna ar valsts pārvaldes un pašvaldību lietu eksperti no Latvijas Universitātes Ivetu Reinholdi par to, kā ikkatrs iedzīvotājs var līdzdarboties Latvijas (pašvaldībā, valsts iestādē) un Eiropas līmenī.

Svarīgākais sarunas jautājums bija: Kas jāzina par pilsoņa un valsts iestāžu attiecībām, lai veicinātu līdzdalību?

Kā izteikt savus priekšlikumus pašvaldībai? - Jāzina avots, kur meklēt nepieciešamo informāciju, jāzina pareizs viedokļa noformulēšanas veids un adrese (piemēram, e-pasta adrese), uz kuru nosūtīt savas idejas, priekšlikumus.

Lidzdarbosanas 2 Lidzdarbosanas 1

Uzzinājām konkrētus kritērijus, kas jāievēro, sazinoties ar valsts iestādi. Lai uzsāktu kādas problēmas risināšanu, nepieciešams uzrakstīt vēstuli e-pastā konkrētai valsts iestādei. Svarīgi ir izveidot tādu e-pasta adresi, kurā norādīts vārds un uzvārds. Savukārt vēstulē jānorāda:

  • vārds,
  • uzvārds,
  • e-pasta adrese,
  • dzīvesvietas adrese,
  • E-paraksts (ja tāds ir izveidots).

Turpinājumā Iveta Reinholde stāstīja par to, kādi rīki tiek izmantoti, lai veicinātu iedzīvotāju un iestāžu dialogu. Tie ir: vēstules ar idejām, aptaujas, sabiedriskās apspriedes, darba grupas, iedzīvotāju padomes. Eksperte teica, ka diemžēl šie rīki nav pietiekami efektīvi, jo tajos iesaistās neliels cilvēku skaits, un aicināja jauniešus vairāk iesaistīties dialogā ar valsts iestādēm, īpaši, ja ir padomā labas idejas un vērtīgi priekšlikumi dzīves apstākļu uzlabošanā.

Nobeigumā izskanēja jautājums – kā pilsoņu spēks kļūst par valsts spēku? Mēs par to aizdomājāmies, taču atbildi zinājām uzreiz - līdzdarbojoties!

Dalībnieku iespaidi:

Elīza Koļesinska: “Šajā tiešsaistē ieguvu jaunas zināšanas par līdzdarbošanos valsts pārvaldē, pašvaldībā un citās iestādēs. Iveta Reinholde izstāstīja par dažādiem rīkiem un ieteikumiem, kā šo līdzdarbošanos padarīt veiksmīgāku. Kopumā tiešsaisti vērtēju par izdevušos un novērtēju jaunās zināšanas.”

Evelīna Pavloviča: “Lekcija bija tiešām noderīga, jo tika izstāstīts par nozīmīgām tēmām, kuras kāds jaunietis, iespējams, līdz šim nezināja. Piemēram, ko darīt gadījumā, ja kļūdaini atsūtīta ātruma pārsniegšanas kvīts, piemēram,  no Austrijas, kur nemaz neesi bijis. Secināju, ka ļoti svarīgi ir piedalīties pašvaldības veidotajās aptaujās: jo vairāk būs dalībnieku, jo vairāk interešu tiks pārstāvēts.”

(Vērtīgas saites jauniešiem: https://jaunatne.gov.lv/;   https://europa.eu/youth/strategy_en )

Diāna Mierture, 11.b